Savoir vivre pracownika restauracji
Jedną z osób, która ma bezpośredni kontakt z klientem w restauracji, jest kelner. To on wita gości i to on wpływa na ocenę atmosfery restauracji przez gości. Wiedząc, jak wiele zależy od zachowania kelnera, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami, jakich powinien przestrzegać w stosunku do gości.
- Nastawienie do klienta– kelner powinien witać każdego gościa z uśmiechem na ustach. Uprzejmość to jedna z podstawowych kwestii, o jakich należy pamiętać (nawet, jeśli klient nie pamięta o podstawach dobrego wychowania). W pracy kelnera przyda się również cierpliwość, wyrozumiałość oraz umiejętność zachowywania dyskrecji w kontaktach z klientami.
- Obsługa gości – podanie kart z daniami to tylko jedno z pierwszych podstawowych zadań kelnera. Oprócz tego w bardziej ekskluzywnych lokalach można spotkać kelnerów oczekujących na gości przy wejściu i prowadzących ich do odpowiedniego stolika. Do zadań kelnera należy także odbieranie zamówień. Grzeczność wymaga, aby pierwsze odbierać zamówienia od kobiet, a dopiero potem od towarzyszących im mężczyzn. Również podobnie jest z nalewaniem win – pierwsze należy obsłużyć obecne przy stole kobiety.
- Nalewanie wina – również tutaj panuje szereg zasad, jakich powinien przestrzegać kelner. Po zamówieniu wina powinno się przynieść całą jego butelkę, podać rocznik, nazwę, po czym spotykaną czynnością jest nalewanie wina do degustacji. Dopiero potem można przystępować do wypełniania kieliszków gości, nalewając pierwsze Paniom, a potem Panom. Kelner powinien obserwować stolik i w razie potrzeby podejść ponownie z butelką, którą można będzie napełnić puste kieliszki.
- Zapłata – jeśli chodzi o podawanie rachunku, to zawsze przynosimy go po poproszeniu o niego przez klienta. Również temu klientowi wręczamy rachunek – możliwe, że sam chce zapłacić za całą grupę. Dobrze jest też pamiętać o dyskrecji – rachunek można włożyć do zakładki z logo firmy bądź też koszyka.
Sprzątanie ze stołu – kelner, któremu przysługuje dany stolik powinien na bieżąco sprzątać brudne naczynia i w razie potrzeby przynosić nowe. Oczywiście nie można robić tego zbyt nachalnie i zabierać potraw, które są niedokończone, jeśli klient ma zamiar skonsumować za chwilę. - Podawanie posiłków– kelner nie jest osobą, która przygotowuje posiłki, aczkolwiek jest pierwszą, która może odebrać pochwałę albo naganę o ich jakości od gościa. Dlatego też sprawdzenie odpowiedniej temperatury potrawy i wyglądu należy do obowiązków kelnera. Dużą zaletą u kelnerów jest znanie składu podawanych potraw i możliwość polecenia dania z menu.Kontrowersyjnym zagadnieniem staje się pytanie przez kelnerów gości, czy podane potrawy smakowały. Często, przy pozostawieniu na talerzu przez gościa części potrawy może to wywołać u niego skrępowanie (czasami przyczyną może nie być niesmaczna potrawa). Pytanie: „Czy smakowało?” i jego zadawanie zależy więc głównie od charakteru i zwyczajów panujących w restauracji.